emailmarketing

Emailmarketing is zowel een kunst als een wetenschap. Je hebt slechts 8 seconden om de aandacht van de lezer te trekken. Dat is net zo lang als die irritante reclames op YouTube die je tegenkomt voordat je eindelijk op de ‘skip’-knop kunt drukken.

Dus hoewel de titel zegt ‘zo lang heb je,’ is het in werkelijkheid ‘zo kort heb je.’

Waarom jouw email moet uitblinken

Het schrijven van een ‘killer’ email is dus van hoogste belang. De concurrentie om de aandacht van je doelgroep is heviger dan ooit. In een overvolle inbox is een gemiddelde e-mail simpelweg niet genoeg.

Je hebt maar een paar seconden om je te onderscheiden van de rest en een blijvende indruk te maken. Een effectieve e-mail kan het verschil betekenen tussen een genegeerde boodschap en een succesvolle conversie. Daarom is het optimaliseren van die eerste 8 seconden niet alleen wenselijk, maar noodzakelijk.

Maar hoe doe je dit dan?

Om de aandacht te trekken van de lezer binnen deze 8 seconden, hebben wij 7 tips op een rij gezet:

1

SCHRIJF EEN RETEGOEDE ONDERWERPSREGEL
We benoemen het nog een keer, de eerste indruk telt…. Slechts 33% van de ontvangers van je mail kiest ook echt om de mail te openen, op basis van dit onderwerp. Een concrete en pakkende onderwerpsregel is dus zeer belangrijk.

2

EEN STERKE OPENING
Nu je de aandacht hebt, is het zaak deze vast te houden. De eerste paar regels moeten direct relevant zijn voor de behoeften of uitdagingen van de lezer.

3

WAARDEVOLLE INHOUD
De kern van je e-mail moet waarde toevoegen. Geen vulling, maar echte, bruikbare informatie.

4

EEN DUIDELIJKE CALL-TO-ACTION
Wat wil je bereiken met de email? Door een duidelijke actie (call-to-action) toe te voegen kun je de lezer aansporen om een specifieke stap te ondernemen, wat de betrokkenheid en conversie kan verhogen.

5

EEN AFBEELDING OF TWEE IS OKÉ
Beelden kunnen een krachtige aanvulling zijn op je tekst. Een afbeelding of twee is dus helemaal niet erg! Gebruik de afbeeldingen of infographics om je boodschap te versterken.

6

ZORG ERVOOR DAT JE EMAIL MOBIELVRIENDELIJK IS
Meer dan de helft van alle e-mails wordt tegenwoordig op mobiele apparaten geopend. Het is dus van belang dat je email responsief is en er goed uitziet op alle schermformaten.

7

METEN IS WETEN
Door regelmatig de effectiviteit te testen van je e-mailcampagne met analytics tools, kun je open rates, klikfrequenties en conversies meten. Deze data zijn cruciaal voor het verfijnen van je toekomstige campagnes.

Met deze 7 tips ben je helemaal klaar om die cruciale 8 seconden optimaal te benutten.

 

8 seconden over?

Als je na al deze tips denkt: “Leuk en aardig, maar ik heb hier echt geen tijd voor,” dan staan wij voor je klaar. Bij Factrics hebben we de expertise om je te ondersteunen in je e-mailmarketingavontuur.

Deel dit artikel met je collega's of vrienden!

Starten met zoekmachine adverteren?

Wil je graag starten met zoekmachine adverteren, of wil je bestaande campagnes laten optimaliseren? Onze SEA-expert helpt je graag met het behalen van zo veel mogelijk resultaat!

Andere vraag?

Heb je nog andere vragen of advies of hulp nodig bij technische B2B-marketing issues? Neem gerust contact met ons op via de mail of per telefoon.