Google Performance Max Campaigns - over alle kanalen

Performance Max Campaigns

Begin november 2021 heeft Google Ads een gloednieuwe campagne vorm gelanceerd genaamd ‘Performance Max Campaign’. Performance Max is een nieuw – op doelen gebaseerd – campagnetype, waarmee adverteerders vanuit één campagne toegang hebben tot alle Google Ads mogelijkheden. De campagne is bedoeld om zoekcampagnes aan te vullen. Op basis van machine learning gaat Google converterende klanten zoeken op alle kanalen binnen Google Ads:

  • Zoeken
  • Display
  • Youtube
  • Discover
  • Gmail
  • Maps

Google heeft hoge verwachtingen van de nieuwe campagnevorm. Door het combineren van data en kanalen kunnen betere prestaties gerealiseerd worden. De voordelen zoals Google ze beschrijft:

  • Vind nieuwe doelgroepen met de verschillende kanalen en doelgroepen van Google
  • Stimuleer betere prestaties voor uw doelen
  • Krijg meer transparante inzichten
  • Meer automatisering mogelijkheden
  • Eenvoudige campagne structuur, management en optimalisatie

Wat is er nodig om performance max campagnes te gebruiken?

Naast het invoeren van de gebruikelijke elementen zoals budget, taal, locatie en doelstelling (conversies of conversiewaarde) worden de campagnes vormgegeven op basis van ‘itemgroepen’.

Itemgroep - Google Performance Max Campaigns-1

Een itemgroep heeft verschillende input nodig:

  • Titels & Beschrijvingen (beide 5 per itemgroep)
  • Afbeeldingen (maximaal 15 per itemgroep)
  • Logo’s (maximaal 5 per itemgroep)
  • Video’s (maximaal 5 per itemgroep)
  • Landingspagina’s-URL

Op basis van al deze data gaat Google voor alle kanalen advertenties vormgeven. Voor elk kanaal kan er een voorbeeld advertentie bekeken worden. Zo heb je een helder beeld over wat de doelgroep te zien krijgt en op welke manier. Zie hiernaast het advertentievoorbeeld bij Performance Max Campaigns.

Advertentievoorbeeld - Google Performance Max Campaigns-1

Performance max campaigns: Extensies

Net als bij klassieke zoekcampagnes kunnen bij Performance Max campaigns ook extensies worden gebruikt. Wie zien hier een klein verschil vergeleken met zoekcampagnes, want de beeldextensies ontbreken.

Extensies die gebruikt kunnen worden:

  • Sitelinks
  • Belextensie
  • Leadformulierextensie
  • Prijsextensies
  • Promotie-extensies
  • Highlight-extensies
  • Website informatie extensies

Ter afsluiting van de campagne kan alles nog overzichtelijk bekeken worden, voordat de campagne gepubliceerd wordt.

Campagne overzicht - Google Performance Max Campaigns-1

Conclusie: Performance max campaigns

Met de nieuwe Performance Max campagnes worden alle kanalen gebundeld in één campagne. Dit zorgt voor meer data en mogelijkheden. Performance Max kan nog wel eens de toekomst worden van Google Ads.

Echter zijn er op dit moment ook aardig wat nadelen. Zo is niet duidelijk hoeveel budget naar welk kanaal gaat. Resultaten meten per kanaal is dan ook (nog) niet mogelijk. Optimaliseren wordt daardoor bemoeilijkt. Ook is de vraag in hoeverre het andere lopende campagnes kan beïnvloeden. Kunnen bijvoorbeeld normale zoekcampagnes concurreren met Performance Max zoekadvertenties? Performance Max staat nog in de kinderschoenen, dus wellicht komen op al deze vragen in de loop van 2022 antwoorden.

Wil je Performance Max campagnes testen voor jouw bedrijf? Of gewoon meer informatie over adverteren met Google Ads? Neem dan contact met ons op!

Deel dit artikel met je collega's of vrienden!

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de markt van online marketing. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en mis nooit een nieuwtje!

Aanmelden

Hulp nodig?

Heb je advies of hulp nodig bij technische B2B-marketing issues? Neem gerust contact met ons op via de mail of per telefoon.

Mail ons
Bel ons

Gerelateerde blogs