Cookiebot Consent Management Platform

Is jouw website al compliant?

In 2024 verandert er een hoop op het gebied van cookies. Third-party cookies zijn aan het verdwijnen en tracking voor advertising wordt een stuk lastiger gemaakt. Echter betekent het einde van de third-party cookie niet het einde van tracking. Wel worden we allen verplicht de regels te verscherpen op het gebied van online privacy. Onderdeel hiervan is ook de verplichte Google Consent Mode V2. Hoe regel je dat jouw bedrijf het juiste doet? Laten we erin duiken!

Het einde van tracking?

Third-party cookies worden dus langzaam uitgerangeerd, meer hierover lees je ook onze blog over Server Side Tagging. Daarnaast worden we tegenwoordig verplicht om Google Consent Mode V2 (lees onze blog) te gebruiken als we Google Analytics of Google Ads optimaal willen (blijven) gebruiken. Vanaf maart 2024 gelden er namelijk strengere regels voor adverteren en het opbouwen van doelgroepen (voor bijvoorbeeld remarketing).

Dé oplossing: Cookiebot CMP

Het Consent Management Platform van Cookiebot (CMP) biedt de oplossing voor jouw website. Cookiebot CMP is een ander woord voor de cookiewall pop-up die je ook op onze website terugziet. In dit venster kan een websitegebruiker toestemming geven voor ‘Voorkeuren’, ‘Statistieken’ en ‘Marketing’. ‘Noodzakelijk’ is niet te beheren als gebruiker, omdat die zaken nodig zijn voor een juiste werking van de website. De overige onderdelen zijn aan of uit te zetten, waarbij ook inzichtelijk is welke cookies er onder vallen. Deze selecties komen overeen met de Google Consent Mode V2 toestemmingsopties. Via zwevende button links onderin zijn je instellingen ook weer op een later moment aan te passen.

Cookiebot CMP - Consent voor toestemmingsopties

Zodra een gebruiker een selectie of alles toestaat zal er in de code een aanpassing plaats vinden waarbij de parameters van ‘denied’ naar ‘granted’ veranderen. Vanaf dat moment zullen de bijbehorende cookies toegestaan worden. In combinatie met bijvoorbeeld Google Tag Manager kan elke tag (voor bijvoorbeeld eventmeting) individueel worden ingesteld op basis van de diverse toestemmingsopties.

Moet ik iets met mijn cookies?

Zoals hierboven beschreven wordt het zomaar plaatsen van cookies dus erg beperkt en om te voldoen aan AVG en andere privacywetgeving moet je zeker iets gaan doen aan je cookiebeleid op jouw website. Als Cookiebot Agency Partner kan Factrics je hier perfect bij helpen. De implementatie kunnen wij op een aantal diverse manieren toepassen:

We helpen je graag met jouw cookies

Twijfel je of jouw website alles op orde heeft? Wij doen graag een check wat er wel en niet aan cookies geplaatst wordt en of dit goed gedekt is door de cookiewall. Ook zijn er natuurlijk nog talloze websites zonder cookiewall, met Cookiebot zetten wij dit eenvoudig voor jouw website op! Daarbij houden wij natuurlijk rekening met de Google Consent Mode V2 zodat jouw website up-to-date is en jouw metingen de juiste data doorgeven!

Deel dit artikel met je collega's of vrienden!

Starten met zoekmachine adverteren?

Wil je graag starten met zoekmachine adverteren, of wil je bestaande campagnes laten optimaliseren? Onze SEA-expert helpt je graag met het behalen van zo veel mogelijk resultaat!

Andere vraag?

Heb je nog andere vragen of advies of hulp nodig bij technische B2B-marketing issues? Neem gerust contact met ons op via de mail of per telefoon.