Het einde van de 3rd party cookie is daar. Tracking van data wordt steeds vaker geblokkeerd door ad blockers, iPhones en de nieuwste browsers. Terwijl data steeds belangrijker wordt om je website te optimaliseren en conversies te doen groeien. Server Side Tagging is hier een belangrijke evolutie in online data tracking. Overstappen van client side naar server side levert gemiddeld 10-30% meer data, zoals conversies en page views, op! We leggen de voordelen voor je uit!
Wat is Server Side Tagging?
Veranderingen in het digitale landschap door privacyregelgeving zorgen ervoor dat het verzamelen van data steeds beperkter en lastiger wordt. Op dit moment gebeurt dit hoofdzakelijk via het plaatsen van (third party) cookies. Server Side Tagging is een alternatief voor Client Side Tagging, de traditionele manier met pixels en cookies die rechtstreeks in de browser van de gebruiker geplaatst worden. Vanuit die cookies wordt gebruikersdata verstuurd naar de tools die jij gebruikt (Google Ads, Google Analytics, Facebook etc.). Helaas kunnen deze datastromen geblokkeerd worden door ad blockers en zelfs de nieuwste browsers en Apple devices doen dit zelf al.
Bij Server Side Tagging werkt het anders. In plaats van in de browser van de gebruiker (client) worden tracking scripts vanaf jouw eigen domein ingeladen en stuur je de data eerst naar je eigen server. De tussenlaag die je hiermee creëert zorgt voor een first party cookie, omdat je zelf eigenaar bent van de server op jouw domein. Het grote voordeel is dat deze datastroom daardoor niet meer geblokkeerd kan worden. Maar dat is niet het enige!
Waarom overstappen op Server Side Tagging?
De belangrijkste reden hebben we hierboven al beschreven, maar er zijn nog meer grote voordelen van server side tagging! Wij helpen jou volledig in de transitie van client side naar server side. Dit doen wij niet alleen, dat doen wij samen met TAGGRS. Zij verzorgen een Nederlandse server en Nederlandse support, waarbij de kosten tot 5x goedkoper zijn dan het alternatief: Google Cloud. Waar TAGGRS de techniek levert, levert Factrics de juiste instellingen, zodat jij kan profiteren van meer data, een snellere website, meer conversie en dat alles AVG proof!
De voordelen van Server Side Tagging via TAGGRS
Server Side Tagging is niet alleen noodzakelijk in verband met het verdwijnen van third party cookies, er zijn veel voordelen. Samen met TAGGRS biedt Factrics de volgende voordelen:
- Meer data tot je beschikking
- AVG proof
- Meer conversie
- Snellere website
- Meer controle over je data
- Tot 5x goedkoper
1. Meer data tot je beschikking
Het grote voordeel van online marketing is data, waarmee jij je ROI of CTR van je campagnes meet. Deze campagnes worden volledig gemeten en de resultaten zijn belangrijk in presentaties richting directie of sales. De cijfers die je dan laat zien moeten ook kloppen met de werkelijkheid. Echter, door de groeiende vraag naar privacy worden gebruikers steeds minder gevolgd. Een cookie banner lost hier al een deel van op, maar veel partijen zorgen ook zelf voor blokkades. Internetbrowsers zoals Safari, Firefox en Brave blokkeren third party cookies al en de nieuwste apparaten van bijvoorbeeld Apple bieden de mogelijkheid om tracking tegen te gaan. Daarnaast zorgen ook ad blockers voor minder data.
Dit alles zorgt ervoor dat jouw campagnes steeds moeilijker te meten zijn en ook de algoritmes van deze tools hebben minder data voor optimalisaties. Met de software van TAGGRS bieden we tags die het effect meten van je Server Side setup. Dit geeft inzicht in de data verschillen tussen client side en server side.
2. AVG proof (GDPR) met Server Side Tagging
Server Side Tagging biedt hier de uitkomst. Met TAGGRS zetten we een server op in Nederland (alles binnen de EU is AVG proof), deze koppelen we aan jou subdomein, zo is jouw tracking setup volledig legaal, blijft de data jouw eigendom en is het AVG proof.
3. Meer conversies door Server Side Tagging
Jouw campagnes verzamelen nu meer data (10-30%), doordat de datastroom niet onderbroken wordt. Marketing platformen zoals Google en Meta werken op basis van algoritmes. Meer data betekent meer inzicht, waarmee het algoritme beter kan bijsturen. Het algoritme functioneert hierdoor beter, waardoor jouw campagnes nog optimaler ingezet worden. Dit resulteert vanzelfsprekend in meer conversies!
4. Hogere websitesnelheid
Zoals al geschreven werkt traditionele tracking via pixels en cookies in de browser van de gebruiker. Deze browser dient deze scripts één voor één in te laden en dat kost meer laadtijd. Dit heeft niet alleen effect op de gebruikerservaring van jouw websitebezoeker, maar ook op de vindbaarheid van jouw website (SEO). De algoritmes van zoekmachines controleren steeds beter op de gebruikerservaring van een website. Snelheid is hierbij een belangrijke pijler. Met Server Side Tagging beperk je deze laadtijd doordat tracking scripts synchroon in de server geregeld worden.
5. Meer controle over je data
Met Client Side Tagging stuur je de data direct naar de tags die je installeert. Bij Server Side Tagging heb je meer controle over welke data je wilt delen en welke data niet. Doordat jij eigenaar bent van de data in deze tussenfase ben je ook eigenaar van wat je wel en niet wilt doorgeven aan een tool. Daarnaast is het mogelijk om met een API data uit verschillende software in de GTM server container te krijgen. Vanuit daar bepaal je zelf welke data je combineert en doorstuurt.
6. Minimaal 3x goedkoper
Samen met TAGGRS bieden wij de optie om over te stappen op Server Side Tagging. Naast een Nederlandse server biedt TAGGRS nog een groot voordeel. Via Google Tag Manager krijg je namelijk het voorstel om Server Side Tagging op te zetten met de erg prijzige Google Cloud. De Google Cloud hosting pakketten starten vanaf €120 per maand. TAGGRS biedt een gratis start en betaal je een eerlijk tarief voor de grootte van jouw website en datastroom.
Zijn er ook nadelen aan Server Side Tagging?
Helaas zijn er ook een paar nadelen aan Server Side Tagging, echter zijn deze prima te tackelen. Hier de drie belangrijkste nadelen op een rij:
- Nog niet iedere software kan Server Side Tagging aan
Doordat Server Side Tagging nog niet heel oud en ingeburgerd is, bestaan er nog tools/software die dit niet ondersteunen. Een goed voorbeeld hiervan is LinkedIn, de tracking pixels van LinkedIn kunnen op dit moment alleen Client Side geïnstalleerd worden. Door de Google Tag Manager setup via TAGGRS is dit echter geen probleem, doordat wij zowel Server Side als Client Side tags kunnen plaatsen binnen hetzelfde GTM account.
- De complexiteit
Als klant van Factrics zal dit geen issue zijn, omdat wij dit voor je verzorgen. Toch is dit een van de nadelen als je zelf wat wilt opzetten. Server Side Tagging vereist een Server Container in je GTM, dit geeft een extra laag in jouw tracking setup. De ontwikkelingen zijn nog dermate recent dat er nog niet veel documentatie over te vinden is. Factrics neemt dit nadeel volledig uithanden door de setup voor je op te zetten.
- Kosten
Om gebruik te kunnen van maken van Server Side Tagging dien je een server te hebben. Deze serverruimte kost geld, dat kan via Google Cloud vanaf €120 per maand. Deze prijsstelling ontstaat door de grootschaligheid van Google Cloud en de vele functionaliteiten. TAGGRS heeft hier een hostingproduct voor opgezet, specifiek gericht op Server Side Tagging, waardoor de kosten enorm gedrukt worden. De abonnementen van TAGGRS starten dan ook gratis, waarbij de eerste betaalde variant al vanaf €25 per maand start.
Samen met TAGGRS voorzien we jou volledig in een Server Side Tagging setup. Heb je nog vragen of wil je hier direct mee van start? Neem dan contact met ons op!
Starten met zoekmachine adverteren?
Wil je graag starten met zoekmachine adverteren, of wil je bestaande campagnes laten optimaliseren? Onze SEA-expert helpt je graag met het behalen van zo veel mogelijk resultaat!