Heb je ooit een website weggeklikt omdat deze te traag laadde? Wie niet. Je klikt op een interessante link op LinkedIn, maar als het 10 seconden duurt voordat de pagina laadt, verlies je al snel je geduld.
De laadsnelheid van een website geeft aan hoe snel een webpagina laadt. Factoren zoals servercapaciteit, bestandsgrootte en afbeeldingscompressie spelen hierbij een rol.
In deze blog ontdek je het belang van een snelle laadsnelheid van een website.
De impact van laadsnelheid
Uit onderzoek van SEO-consultancy HOBO blijkt dat 47% van de gebruikers niet langer dan twee seconden wacht op een webpagina. Een snelle website draagt dus sterk bij aan de gebruikerservaring.
De eerste momenten zijn goud waard. Ze bepalen of een bezoeker blijft of vertrekt.
Tegelijkertijd vormt de snelheid van je website het beeld dat bezoekers van je merk hebben. Bezoekers associëren een snelle website al gauw met professionaliteit en betrouwbaarheid. Dit is een menselijke reactie natuurlijk. Niemand houdt van wachten, zeker niet als je snel iets wilt vinden.
Door de laadsnelheid te optimaliseren zorg je voor tevreden bezoekers.
Laadsnelheid en SEO
Google beloont snelle websites. Hun doel? Gebruikers de beste ervaring bieden. Websites die snel laden verbeteren de gebruikerservaring. Hierdoor zijn bezoekers eerder tevreden zijn met hun zoekresultaten.
Dus, hoe sneller je website. hoe beter je kansen om hoog te ranken in de zoekresultaten.
Snelle laadsnelheid leidt tot meer conversies
Stel je voor: een klant wil iets kopen, maar je site laadt te traag. Dan is de kans groot dat ze vertrekken.
Uit onderzoek van Portent Study blijkt dat elke extra seconde laadtijd het conversiepercentage met gemiddeld 4,42% verlaagt. Een snelle site trekt niet alleen meer bezoekers, maar zet ze ook om in klanten.
Maar hoe krijg je dan wel een goede laadsnelheid?
Evalueer eerst je huidige snelheid.
Vergelijk je website met die van concurrenten om inzicht te krijgen in je huidige laadsnelheid en mogelijke knelpunten.
Voer verbeteringen door op basis van je bevindingen.
- Een goede basis blijft belangrijk
Optimaliseren is belangrijk, maar een sterke basis is belangrijker. Is je CMS up-to-date? Zijn je plugins up-to-date? - Optimaliseer je afbeeldingen en video’s
Grote bestanden vertragen je site. Voor het optimaliseren van je afbeeldingen en video’s zijn verschillende plugins te vinden zoals WP Smush of EWWW Image Optimizer. - Zorg voor een snelle mobiele ervaring
Optimaliseer voor zowel desktop als mobiel
Controleer regelmatig je laadsnelheid.
Door regelmatige checks voorkom je toekomstige problemen. Benieuwd naar wat de laadsnelheid van jouw website is? Dit kan je meten met Google Page Speed.
Het blijft een technisch verhaal
Laadsnelheid optimaliseren kan technisch en uitdagend zijn, maar het is essentieel voor een optimale online beleving van je bezoekers. Loop je ergens tegenaan?
Starten met zoekmachine adverteren?
Wil je graag starten met zoekmachine adverteren, of wil je bestaande campagnes laten optimaliseren? Onze SEA-expert helpt je graag met het behalen van zo veel mogelijk resultaat!