Wanneer is mijn campagne succesvol?

Je hebt een uitgebreide campagne opgezet en na weken van voorbereiding draait deze nu volop. Nu de campagne eindelijk live is, voel je de spanning stijgen. Je vraagt je af: loopt de campagne zoals verwacht?

Alle resultaten worden natuurlijk gemeten, maar om echt inzicht te krijgen, is het belangrijk om specifieke KPI’s (Kritische Prestatie Indicatoren) te hanteren. Deze KPI’s zorgen voor een veel nauwkeurigere meting en geven je duidelijkheid over de effectiviteit van je inspanningen. Om je hierbij te helpen, hebben we een aantal tips samengesteld die je kunt gebruiken om de prestaties van je campagne beter te beoordelen en optimaliseren.

Wat is het doel?

Het doel van je campagne bepaalt welke metrics je als KPI’s kiest. ‘Meer klikken’ of ‘meer conversies’ is wat kort door de bocht en daarom kijken wij altijd naar het doel van de campagne. Afhankelijk van het doel kan het aanzienlijk verschillen welke metrics je kiest als KPI’s. Ga je voor awareness dan voldoet het aantal impressies en het aantal klikken als secundair. Bij zo veel mogelijk verkeer meet je voornamelijk het aantal klikken. Het is dus essentieel om je doel duidelijk te definiëren om de juiste prestaties te meten.

Welke data gebruik je?

In de online wereld is praktisch alles meetbaar, dus is het essentieel om zorgvuldig te bepalen welke data je gebruikt. Begin met de data die je al hebt om een nulpunt vast te stellen. Heb je al eens een soortgelijke campagne gedraaid? Of bekijk hoe de situatie is voordat je met de nieuwe campagne start.

Zorg ervoor dat je een passend nulpunt kiest, anders vergelijk je appels met peren. Als je geen geschikt nulpunt hebt, draai de campagne dan eerst een periode zonder vergelijkingspunt. Gebruik deze data vervolgens als nulpunt om je prestaties te evalueren en optimalisaties door te voeren.

Onze tips

1

Bepaal de KPI’s

Stel voor je campagne een aantal KPI’s vast. Wij hanteren doorgaans rond de drie KPI’s per campagne. Te weinig KPI’s kunnen je metingen onnauwkeurig maken, terwijl te veel KPI’s onnodige complexiteit en onoverzichtelijkheid creëren.

2

Rangschik de KPI’s

Zet de gekozen KPI’s in volgorde van belangrijkheid en geef ze indien gewenst een gewogen score. Dit helpt bij het ontwikkelen van een consistente methode om toekomstige campagnes te beoordelen.

3

Stel het nulpunt vast

Kijk naar de data die je al hebt om, aan de hand van de gekozen KPI’s, een nulpunt te kiezen. Dit nulpunt gebruik je om de resultaten van je campagne te meten en te vergelijken.

Bijvoorbeeld

Stel je hebt een branded Google Ads campagne. Dit is een campagne gericht op jouw merk om extra aanwezigheid te creëren op de zoekresultatenpagina van Google. Daarvoor zouden wij onderstaande tabel hanteren.

Campagne Branded
Doel Extra aanwezigheid op de zoekresultatenpagina van Google
KPI 1 Vertoningspercentage absolute top (1e positie zoekresultaten)
KPI 2 Vertoningspercentage top (1e t/m 3e positie zoekresultaten)
KPI 3 Impressies

Deze KPI’s zorgen ervoor dat het meetbaar is hoe vaak de advertentie wordt getoond op de gekozen zoekwoorden in de campagne. Door hierop aan te sturen en de campagne te optimaliseren bereik je dan ook gerichtere resultaten.

Deel dit artikel met je collega's of vrienden!

Starten met zoekmachine adverteren?

Wil je graag starten met zoekmachine adverteren, of wil je bestaande campagnes laten optimaliseren? Onze SEA-expert helpt je graag met het behalen van zo veel mogelijk resultaat!

Andere vraag?

Heb je nog andere vragen of advies of hulp nodig bij technische B2B-marketing issues? Neem gerust contact met ons op via de mail of per telefoon.